Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Március 15-i sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában - A hajóút közben Dr. Balogh Tamás (TIT Hajózástörténeti, -Modellező és
részletek »

2013. Március 15-i sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában

2013. Március 15-i sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában
2013. Március 15-i sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában
2013. Márc 15., 12:00 - 13:30 - KLÁRA hajó
2013.03.04. 15:10
Címkék - 2013, emlék, Klára-hajó, Március-15, Mészáros-Lázár-hadigőzös, Országos-Hadigőzös, sétahajózás, szabadság-harc
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza
Március 15-i sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában - A hajóút közben Dr. Balogh Tamás (TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület TIT HMHE) előadást az Országos Mészáros Hadigőzös történelméről!

Információk 2013, Március 15-i sétahajózás

Ünnepelje Március 15-ét a Dunán! Az Országos Mészáros Hadigőzös volt az első hajó, amely magyar hadilobogó alatt a szabadságharc oldalán bocsátottak vízre. „A Mészáros Lázár hadigőzös elindíttatott, a Dunán le s fel cirkál, közben hatalmasokat lövöldöz az égbe” - szóltak a korabeli tudósítások.

Az 1848-as szabadságharc ünneplésének alkalmából a KLÁRA rendezvényhajó fedélzetén Dr. Balogh Tamás (TIT HMHE) fantasztikus előadásából megismerkedhet a hajó történetével miközben gyönyörködhet a budapesti kilátásban és kortyolgathatja a bonbonier.hu által biztosított isteni forró csokoládét.

  • Beszállás a megvásárolt út időpontja előtt 10 perccel.
  • A hajó igyekszik pontosan indulni, kérjük az utasokat, hogy ne késsenek!
  • Indulás és érkezés a Melba étterem kikötője (Budapest XIII. kerület Meder utca) a Duna Plaza mögött (pár perces séta a metrótól.
  • A hajó fütött!
  • Ne felejtse el magával hozni a kinyomtatott jegyét, vagy azt bemutathatja tableten vagy erre alkalmas mobiltelefonon is.
  • A szervező fenntartja a lehetőséget az út lemondására vagy átszervezésére. Ebben az esetben e-mailben másik utat kínál fel vagy a jegyárat átutalással visszatéríti.


A jegyár tartalmazza ...

Városnéző sétahajózás a KLÁRA fedélzetén március 15-én a kiválasztott időpontban (12:00 vagy 15:00) történő igénybevételét kb. 1,5 órás útra 1 fő részére

A dunai útvonal ... Újpesti öböl – Óbuda - Lánchíd - Országháza - Újpesti Öböl


Ajándék

  • Egy pohár igazi, fantasztikus forró csokoládé abonbonier.hu jóvoltából
  • Egy pohár dunai ásványvíz a matrózok jóvoltából.
  • Egy fekete kávét a kapitány úrkészletéből jóvoltából


Ünnepi sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában
KLÁRA hajó - Ünnepi sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában KLÁRA hajó - Ünnepi sétahajózás az Országos Hadigőzös nyomában
Az Első Magyar Hadigőzös MÉSZÁROS rajza Az Első Magyar Hadigőzös MÉSZÁROS rajza
1848-ban a hajót 60 ezer forintért megvásárolja kormányunk a DGT-től. A hajót Adamich mérnökkari őrnagy vezérletével páncélozott hadigőzössé építik át, és az Első Magyar Hadigőzös MÉSZÁROS nevet kapja. A név Mészáros Lázár hadügyminiszterre utal, aki a munkálatokat szorgalmazta. A hajó részt vesz a délvidéki harcokban, majd 1849. január 5-én Windischgrätz csapatai lefoglalták, és GENERAL SCHLICK-re keresztelték át. Ennek a hajónak már nem sok köze van az eredeti FRANZ I-hez, így további története számunkra érdektelen. Természetesen a hajó üzeme a szabályozatlan Dunán nem volt eseménytelen. Sőt inkább veszélyesnek mondható, hiszen még mai is, amikor a nagy folyamot szabályozzák, felügyelik, kitűzött hajózó utak vannak, pontos vízállásjelentésre és meteorológiai adatokra támaszkodhatnak hajósok, kalauzok, történnek balesetek. Az akkori helyzet összehasonlíthatatlanul rosszabb volt, hiszen az előbb felsoroltakból semmi nem állt rendelkezésére a vizet járó embernek, csak a tapasztalatára, hajósmesterségbeli jártasságára számíthatott. Elevenítsünk fel egyet az oly sok eseményből: „midőn Paks mellett október 21-én mintegy 10 óra tájban holdfénynél, víz alatt lévő s következőleg nem látható fába, vagy malom cölöpbe ütközvén, lyukat kapott, azonnal zátonyra hajtatá hajója s a víz benyomulását szivattyúzás és egyéb célszerű intézkedés által annyira gátlá, hogy az utasokat minden veszély nélkül partra, az átukat pedig más, rögtön odabocsátott hajóra szállíttatá. Másnap reggel az utasokat külön fogadott szekereken rendeltetési helyükre viteté, az árukat pedig célszerű szellőztetés által végképi elromlástól megmenté. Általjában olly munkásságot fejte ki azon alkalmakkor a nevezetes kapitány a annyi lélekéberséget tanusíta, hogy valamennyi utazó ki akkor a gőzösön volt, legbensőbb hálás megismerésre tarthatja magát kötelezettnek. Ezért a kapitányt valamennyi utas legnagyobb hálával illeté.” ... A hajótest hossza (23 bécsi öl): 43,60 m, A hajó teljes hossza: 48,00 m, A hajótest szélessége: 6,20 m, A hajótest szélessége a kerékszekrényekkel: 12,32 m, A hajótest oldalmagassága: 2,89 m, A hajótest merülése : 1,10 m ...
„A Mészáros Lázár hadigőzös elindíttatott, a Dunán le s fel cirkál, közben hatalmasokat lövöldöz az égbe.” „A Mészáros Lázár hadigőzös elindíttatott, a Dunán le s fel cirkál, közben hatalmasokat lövöldöz az égbe.”
„Az újkori magyar hadihajózás története 1848. július 25-én a Mészáros Lázár Hadigőzös vízre bocsátásával vette kezdetét. Ez teremtette meg az alapjait a Dunai folyamőr tevékenységnek és a szárazföldi erők vízről történő támogatását.”
Cikk nyomtatása
Oldalajánló
Vissza
Oldal tetejére
Vissza
nyitólapraoldal tetejérevissza